• 8-traps auto-oplader voor loodzuur-, loodgel- en loodvliesaccu’s van 6 V en 12 V, evenals 12 V LiFePO4-accu’s
• Een betrouwbaar contact door middel van poolklemmen of ringkabelschoenen mogelijk
• LED-aanduiding van het geselecteerde oplaadprogramma en de capaciteit in stappen van 25%
• 3 oplaadprogramma’s met telkens een instelbare laadstroomsterkte van 1 A of 2 A
• Elektronische bescherming tegen kortsluiting, aansluiting op verkeerde polen en overladen
• Herkenning defecte accu
• Automatisch bijladen wanneer de accu op het apparaat blijft aangesloten
• Ideaal voor de overwintering van loodaccu's - diepontladen uitgesloten
• Stof- en straalwaterdicht dankzij IP65
Intelligente en veilige laadcontrole
Met talrijke functies zorgt de 8-traps BC 6-12V / 2A-lader voor het veilig en behoedzaam opladen van loodaccu's met een capaciteit van 4 - 60 Ah. Het garandeert optimale prestaties en een lange levensduur van de accu. Met de "MODE"-knop kunnen 3 intelligente laadprogramma's met elk 2 laadstromen worden geselecteerd.
De lader is stofdicht en beschermd tegen waterstralen (IP65) en beschikt over de volgende elektrische veiligheidsvoorzieningen: bescherming tegen omgekeerde polariteit, bescherming tegen overladen, bescherming tegen diepe ontlading en bescherming tegen kortsluiting.
Daarnaast is de intelligente lader geschikt voor stand-by/parallel gebruik en kan deze continu aangesloten blijven op de accu. De accu blijft volledig opgeladen, zelfs als de accu tegelijkertijd wordt opgeladen/ontladen.
Selecteerbare laadprogramma's:
- 6V STD of 12V STD: voor loodzuur- en loodgelaccu's.
- 12V LFP: voor lithium-ijzerfosfaat-accu's (LiFePO4, LFP)
Per laadprogramma kunnen laadstromen van 1A of 2A worden geselecteerd.
Volautomatisch, intelligent opladen in 8 stappen
1. Accucontrole: Na het selecteren van de laadmodus controleert de lader de status van de accu.
2. Desulfatering: Door pulserende stroom en spanning wordt het sulfaat uit de loodplaten van de accu opgelost, waardoor de maximale accucapaciteit wordt hersteld.
3. Analyse: Uitschakelen van de laadstroom om de nullastspanning te controleren.
4. Reactiveringslading: hervatting van de desulfatering ter voorbereiding op de hoofdlading.
5. Hoofdlading: Laden met constante stroom met de maximale laadstroom.
6. Laadoptimalisatie: De laadstroom wordt geleidelijk verlaagd om de max. mogelijke batterijcapaciteit te bereiken.
7. Spanningscontrole: controle van het laadniveau van de accu.
8. Onderhoudslading: Indien nodig vindt er een gepulseerde onderhoudslading plaats, waardoor wordt voorkomen dat de accu ontlaadt.